Din Fotbollsresa år för år
Undrar ni hur vår plan för att utbilda spelare ser ut? Se nedan:

01. Aktiv start med glädje och gemenskap i Fotbollslekis (4-5 år)

Det år man fyller fyra (4) år anmäler man sig till vår Fotbollslekis som bedrivs en gång i veckan på Vårbergs IP. Vi träffas 8 gånger på våren och 8 gånger på hösten (totalt 16 tillfällen). Verksamheten pågår preliminärt veckorna 17-24 samt 33-40 och leds av föräldrar och ungdomsledare som utbildas kostnadsfritt och vägleds av Utvecklingsansvarig som överser hela verksamhet.

02. Mer fotbollsfokus och vidare utveckling i Fotbollsskolan (6-7 år)

Det år barnet fyller sex (6) år så deltar man i Fotbollsskolan. En skillnad mot Fotbollslekis är att träningspassen blir mer fotbollsinriktade men fortfarande med glädje som kärnämne. När barnet är 7 år börjar vi även spela interna träningsmatcher för att få in lite matchspel. Vi träffas 10 gånger på våren och 10 gånger på hösten (totalt 20 tillfällen). Verksamheten pågår preliminärt veckorna 15-24 samt 33-42 och leds nu helt och hållet av föräldrar som nu har utbildat sig och är redo att bli ledare för hela träningsgruppen, alltid med hjälp av vår Utvecklingsansvarige.

03. Uppstart av träningsgrupperna inför S:t Eriks Cupen (8-9 år)
När Fotbollsskolan är avslutad som 7-åring (på hösten) så är det dags för indelning av träningsgrupperna och fortbildning för föräldraledarna inför våren då barnen fyller 8 år och börjar spela tävlingsfotboll i klassiska Sanktan (spelform 5v5). Under vintern fortsätter träningarna inomhus 1 gång i veckan med fokus på spelregler och förberedelse inför utomhussäsongen som startar i april samt utveckling av föräldraledarna. Verksamheten leds av helt och hållet av föräldraledare med hjälp av Utvecklingsansvarig.

04. Nästa steg i fotbollsutveckling och möjlighet till Extraträning (10-12 år)

Barnen har spelat 5v5 i två år nu och nu är nästa steg att börja spela 7v7 på större plan. Breddgrupperna fortsätter intakta och alla ska fotbollutbildas på samma sätt men nu när barnen ska fylla 10 år så erbjuder föreningen även Extraträning för dom spelare som vill ha extra utmaning genom att få träna extra med externa instruktörer till en extrakostnad. Föräldraledarna fortsätter dock som ledare för hela verksamheten som vanligt.

05. Ett viktigt år för många där många beslut ska tas (13-19 år)
Inför det år spelarna fyller 13 år är det dags för vissa grupper att starta ambitionsverksamhet. Främsta skillnaden är att ambitionsverksamheten har tränare som inte är föräldrar. För de som inte vill spela i Ambitionsgruppen fortsätter verksamheten som vanligt i den traditionella flick- och pojkverksamheten. Det är fortfarande en föräldraledd verksamhet liksom tidigare. Målsättningen är att erbjuda alla som vill delta i IFK Stockholm verksamhet till och med det år man fyller 19 år.
Vår Spelarutbildningsplan

En Målsmans roll i Fotbollsresan