Engagera dig som ledare!

”Idrottsrörelsen betyder oerhört mycket för samhället. Barn och ungdomar aktiveras, fostras och skapar sig en plattform för ett sundare leverne än om idrotten inte funnits.”

Givetvis är allt detta omöjligt utan våra hårt arbetande ideella ledare. Lagledare och tränare samt volontärer som brinner för sitt uppdrag, lär ut sina kunskaper till våra barn och ungdomar år ut och år in.

Därmed får vi genom idrotten, och tack vare dessa ideella ledare, ett friskare och starkare samhälle genom alla åldersklasser.
Så mycket mer än bara tränare

Som ledare så hjälper man spelarna att utvecklas fotbollsmässigt och som förebild bidrar man också till deras utveckling som människor och som goda förebilder för IFK Stockholm Fotboll.

Vi strävar efter att ge alla spelare en bra fotbollsutbildning och oavsett ambitionsnivå så ska alla ha tillgång till välutbildade tränare och engagerade ledare. IFK Stockholm vill med hjälp av utbildade ledare vara en respekterad förening inom svensk fotboll med plats för såväl bredd som elit.

Grunden till en bra verksamhet är engagerade och utbildade ledare i samarbete med varandra oavsett nivå. Alla ledare i IFK Stockholm uppmuntras att utveckla sin kompetens både som ledare för barn och ungdomar och som fotbollstränare där klubben som hjälp kostnadsfritt erbjuder olika utbildningar.

Vissa steg är obligatoriska och andra styrs av eget intresse. Även som tränare och ledare har man möjlighet att sätta individuella mål för sin egen utveckling.
Vill du engagera dig och hjälpa till?

...men du är inte riktigt säker på om du vill bli fotbollstränare? Hos oss är alltså våra ledare mer än bara tränare. Om inte det finns en roll idag som du är intresserad av, så kan vi tillsammans komma fram till något som du kan hjälpa till med.

Ni behöver inte ens vara fotbollsintresserade eller ha bakgrund inom idrottens värld. All utbildning, som en även har stor användning för i yrkeslivet, står vi för helt kostnadsfritt.

I dagsläget består våra ledare av bland annat:
spelarnas föräldrar, syskon och släktingar men även styrelseledamöter, herrlagsspelare samt ungdomar som vill få erfarenhet till jobbsökande och sist men inte minst godhjärtade personer som bara vill hjälpa.

Och dessa ledare hjälper till med att bland annat:
ta hand om fotbollsträning, gruppens lagledning, hantering av lagkassa, gruppens administration, uppdatera hemsida och sociala medier, skapa egna arrangemang, starta samhällsprojekt, hantera den interna kommunikationen och mycket annat.

Så var inte oroliga! Det finns alltid något att hjälpa till med i träningsgruppen oavsett hur mycket kunskap, erfarenhet eller tid ni har att erbjuda!
Att vara ledare inom IFK ger dig

Förutom att få vara med och påverka sitt samhälle och område på ett positivt sätt. Och att få se utvecklingen, både idrottsligt och personligt på de barn man hjälper så finns det även andra förmåner som ledarskapet ger dig.

Ni får nedanstående förmåner (värde 4500:- per år) helt gratis av oss:

• Gratis tränarutbildning, från Stockholms Fotbollförbund
  • Gratis ledarskapsutbildning, både internt och externt
  • Gratis ledarutrustning som du får använda under din tid i IFK
  • Om ni har barn i förening får ni föreningsavgiften bekostad av IFK
Förutom att vi bjuder på ovanstående, så får ni även med er detta:

• Nya dimensioner i socialt tänkande och en chans att växa som människa
  • Ingå i en större gemenskap som innebär middagar och andra roliga aktiviteter som klubben står för.
  • Civilt meritvärde att ha varit ledare inom en barn- och ungdomsförening med stort samhällsengagemang.
  • Påverka och bidra till att göra Vårberg, Skärholmen, Sätra och Bredäng till en ännu bättre plats att leva, utvecklas och växa upp på, oavsett bakgrund och förutsättningar.
Så här gör ni för att meddela intresse

01. Intresseanmälan

Ni hör av er till oss. I mailet beskriver du dig själv, din ålder och tidigare relevant bakgrund. Om ni är förälder och ska anmäla ert barn, kan ni vid formuläret "Intresseanmälan" bocka i att ni vill hjälpa till som föräldraledare. Obs! Enklast är att fylla i ett formulär som finns länkar här nertill.

02. Uppföljning

Ni får ett mail från oss där ni får veta lite mer om ledarrollen samt all viktig information kring detta. Vi bokar eventuellt redan nu även in ett möte för att lära känna varandra. Du skriver även ner diverse funderingar du kan ha och som du vill ha svar på.

03. Sammankomst

Vi sätter oss ner för ett möte för att ta ett slutgiltigt beslut kring din roll i föreningen. När båda är nöjda börjar vi planera säsongen och bokar in utbildningar.

KLICKA PÅ DENNA LÄNK FÖR ATT FYLLA I EN INTRESSEANMÄLAN